Σάββατο 20 Ιουλίου 2019

Γιατί το παιδί πρέπει να μάθει να παίζει σκάκι;


Γιατί το παιδί πρέπει να μάθει να παίζει σκάκι;

Το σκάκι βελτιώνει τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται ένας μαθητής ώστε να επιτύχει στο σχολείο.  Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι το σκάκι:
  1. Αναπτύσσει την αυτοσυγκέντρωση, τις επικοινωνιακές και γνωστικές δεξιότητες, την κριτική και στρατηγική σκέψη, τη μνήμη, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την πνευματική ωριμότητα και δημιουργικότητα, καθώς επίσης την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση.
  2. Ενθαρρύνει τη βαθειά σκέψη, την εξαντλητική και τελειωτική ανάλυση της σχέσης δράσης-αντίδρασης-συνέπειας και τη νοερή απεικόνιση σχέσεων αλληλουχίας.
  3. Σε χώρες όπου το σκάκι διδάσκεται στα σχολεία, οι μαθητές εμφανίζουν αυξημένες δυνατότητες στην αναγνώριση σύνθετων προτύπων και συνέπεια αυτού είναι να αριστεύουν συχνότερα στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες.
  4. Σε μαθητές με μαθησιακά προβλήματα βοηθά σημαντικά στη βελτίωση της δεξιότητας διατύπωσης και ανάλυσης λεκτικών συλλογισμών αλλά και στην άσκηση αυτοελέγχου.
  5. Σε μαθητές Α’ και Β’ τάξης Δημοτικού βοηθά στην ανάπτυξη επίκτητων μαθησιακών ικανοτήτων.
  6. Διδάσκει το ομαδικό πνεύμα με έμφαση στις ικανότητες του ατόμου, την αξία της σκληρής δουλειάς και της αφοσίωσης, την υπευθυνότητα και την ισότιμη αποδοχή των επαίνων και των δυσμενειών, την αξία της νίκης αλλά και της τιμητικής ήττας, τον υγιή επί ίσοις όροις ανταγωνισμό, την ευγενή άμιλλα και το «ευ αγωνίζεσθαι». Πάνω απ’ όλα το σκάκι διδάσκει την ταπεινότητα, αντί να καυχιέται για τη νίκη του, ο σκακιστής ενθαρρύνεται να μάθει από τον αντίπαλό του και να του φέρεται με σεβασμό.
Οι περισσότεροι άνθρωποι αφελώς θεωρούν ότι όποιο παιδί είναι καλό στο σκάκι, είναι απαραιτήτως μια πνευματική διάνοια. Αντιθέτως, οι ικανότητες που διέπουν έναν άριστο σκακιστή είναι επίκτητες, ως εκ τούτου διδακτές σε όλους. Πράγματι, το σκάκι δεν είναι μόνο για τα λίγα εξαιρετικά προικισμένα παιδιά. Η ενασχόληση με το σκάκι είναι ευεργετική, όχι μόνο για τους διανοητικά προικισμένους, αλλά και για τα άτομα με μαθησιακές ιδιαιτερότητες όπως τα παιδιά με δυσλεξία και τα υπερκινητικά παιδιά.
Συνοψίζοντας, το σκάκι είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο που μπορεί να κάνει κάθε παιδί εξυπνότερο αλλά και κοινωνικότερο.
Το ΣΚΑΚΙ έχει απλούς κανόνες!
Παρά την κραταιά αντίληψη ότι το σκάκι είναι ένα παιχνίδι που απευθύνεται σε ευφυΐες, είναι εύκολο για οποιονδήποτε να μάθει τους κανόνες του. Παιδιά 4-5 ετών μπορούν να μάθουν γρήγορα τους βασικούς κανόνες και δεν υπάρχει πραγματικός λόγος για τους γονείς να πιστεύουν ότι πρέπει να είναι εμπειρογνώμονες για να μπορέσουν να καθίσουν και να παίξουν με τα παιδιά τους.
Η σκακιέρα τοποθετείται ώστε ο κάθε παίκτης να έχει στην κάτω δεξιά γωνία του ένα λευκό τετράγωνο.
Οι 2 αντιμέτωποι στρατοί, ο λευκός και ο μαύρος, αποτελούνται από 16 κομμάτια: ένα βασιλιά, μία βασίλισσα, δύο αξιωματικούς, δύο ίππους, δύο πύργους και οκτώ πιόνια. Μέσα σε λίγα λεπτά μπορεί οποιοσδήποτε να μάθει τους τρόπους που τα κομμάτια κινούνται και τρώνε άλλα κομμάτια.
Ο στόχος κάθε παίκτη είναι να στριμώξουν το βασιλιά σε θέση όπου δεν μπορεί να διαφύγει τη σύλληψη, δηλαδή να κάνουν «ΜΑΤ». Είναι εντελώς φυσικό κάποιος αρχάριος να χάσει πολλά παιχνίδια μέχρι να αρχίσει να ανταγωνίζεται κάποιον εμπειρότερο παίκτη. Το πρώτο πράγμα που διδάσκει το σκάκι είναι ότι δεν πρέπει να τα βάζουμε κάτω εύκολα. Το δεύτερο είναι ότι δεν πρέπει να κάνουμε τα ίδια λάθη δύο φορές.
Σε υψηλότερα επίπεδα το σκάκι είναι ένα παιχνίδι της απεριόριστης πολυπλοκότητας και βάθους. Αλλά η ομορφιά του παιχνιδιού είναι ότι οι παίκτες σχεδόν σε οποιοδήποτε επίπεδο αντιμετωπίζουν εκπλήξεις και προκλήσεις. Όσο περισσότερο παίζει κάποιος και μαθαίνει το παιχνίδι, τόσο περισσότερο απορροφάται από αυτό και συχνά τον συνοδεύει για όλη του τη ζωή.
Όλοι μπορούν να παίξουν ΣΚΑΚΙ!
Παγκόσμιοι πρωταθλητές όπως ο Μπόμπι Φίσερ και ο Γκάρι Κασπάροφ έμαθαν να παίζουν σκάκι στην ηλικία των 6 χρόνων. Ο Ανατόλι Κάρποβ ήταν μόλις 4 χρόνων όταν στάθηκε για πρώτη φορά μπροστά σε σκακιέρα. Ο Μπόρις Σπάσκυ άρχισε να παίζει στην ηλικία των 5 χρόνων. Ο νυν παγκόσμιος πρωταθλητής Μάγκνους Κάρλσεν στα 8 του έπαιξε στο πρώτο του τουρνουά. Όλοι μπορούν να παίξουν σκάκι, αφού το παιχνίδι δεν απαιτεί ιδιαίτερη ηλικία ή σωματική διάπλαση. Η μόνη προϋπόθεση για να μάθει κάποιος σκάκι είναι να μπορεί να σκεφτεί. Εφόσον απαιτεί μόνο σκέψη, το σκάκι είναι μια γέφυρα που ενώνει ανθρώπους διαφορετικής ηλικίας, φυλής, φύλου σε μια πνευματική δραστηριότητα που όλοι μπορούν να απολαύσουν.
Ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής Βλαντιμίρ Κράμνικ είναι μεγάλος υποστηρικτής του σχολικού σκακιού. Σε πρόσφατη συνέντευξή του είπε: Το σκάκι ταιριάζει τέλεια στο να γυμνάζει κανείς τη στρατηγική σκέψη. Ειδικά για τα παιδιά και τους έφηβους, η τακτική εξάσκηση στο σκάκι μπορεί αναμφίβολα να οδηγήσει σε ορατή βελτίωση των αποτελεσμάτων στο σχολείο”.

Γιατί να μάθω στο παιδί μου σκάκι;

Μια ματιά στα πολλά οφέλη που έχει το σκάκι στην νοητική ανάπτυξη του παιδιού και ποιος είναι ο σωστός τρόπος να διδαχθεί.
Ένα από τα αρχαιότερα παιχνίδια λογικής, το σκάκι αποδεδειγμένα είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος να ακονίσετε το μυαλό σας. Τι οφέλη όμως μπορεί να έχει το να μάθετε στο παιδί σας να παίζει σκάκι;
Πρώτα απ’ όλα, δεν υπάρχει κάποια «σίγουρη» ηλικία για να ξεκινήσουμε να ασχολούμαστε με το σκάκι και θα μπορούσαμε να πούμε πως εξαρτάται από το άτομο. Υπάρχουν παιδιά που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το παιχνίδι από μικρή ηλικία, αλλά αν έπρεπε να κάνουμε μια γενίκευση, γύρω στα 7-8 είναι η περίοδος που το παιδί σας θα καταφέρει να κατανοήσει τους βασικούς κανόνες με μεγαλύτερη ευκολία.
Η φύση του παιχνιδιού είναι τέτοια που το παιδί αναπτύσσει τις ικανότητές του ώστε να αναλύει καταστάσεις και να λαμβάνει αποφάσεις. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι όσο περισσότερο εξασκείται θα μπορεί να λαμβάνει αυτές τις αποφάσεις χωρίς να σας συμβουλεύεται, που αυτό βοηθάει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής του.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν το σκάκι σαν μια αλληγορία για τη ζωή και βέβαια δεν έχουν άδικο. Μιας και κάθε κίνηση πρέπει να είναι σοβαρά προμελετημένη, το παιδί μπαίνει στη διαδικασία να σχεδιάζει καλύτερα τις «κινήσεις» του, κυριολεκτικά και μεταφορικά – μια δεξιότητα που θα φανεί πολύ σημαντική στο μέλλον. Όπως μία λάθος κίνηση μπορεί να σε κάνει να χάσεις το παιχνίδι, έτσι και στην αληθινή ζωή αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες για τις πράξεις μας. Αυτό είναι ένα καλό μάθημα για το πώς πρέπει το παιδί να αναλαμβάνει τις ευθύνες του και να πειθαρχεί στους κανόνες. Ταυτόχρονα, προωθείται μία υγιής αίσθηση του ανταγωνισμού και το παιδί μαθαίνει να τη διαχειρίζεται σωστά.
Σε εγκεφαλικό επίπεδο, έχει αποδειχθεί πως το σκάκι εξασκεί και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου. Το αριστερό ημισφαίριο ευθύνεται για την αναλυτική σκέψη, ενώ το δεξί ημισφαίριο για την κατανόηση αφηρημένων όρων και τη δημιουργικότητα. Ενισχύεται η μνήμη καθώς το παιδί πρέπει να θυμάται κινήσεις, συνδυασμούς και διαφορετικούς τρόπους παιξίματος, όπως και η προσαρμοστικότητα, μιας και κάθε διαφορετικός αντίπαλος έχει τη δική του τεχνική. Οι συνδυασμοί των θέσεων και κινήσεων βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα μαθηματικά προβλήματα, καθώς εκπαιδεύονται να παρατηρούν το θέμα από διάφορες οπτικές στην αναζήτηση λύσης.  Τίθενται οι βάσεις για καλύτερη και πιο οργανωμένη έρευνα. Το αγωνιστικό σκάκι είναι ένα σπορ που χρειάζεται πολλή μελέτη. Όταν έρθουν τα δύσκολα χρόνια της εφηβείας που η προσοχή μπορεί να διασπαστεί με το παραμικρό, οι μικροί μας φίλοι δεν θα αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στο να μείνουν προσηλωμένοι και να κατανοούν όσα διαβάζουν.
Είναι πολύ σημαντικό το πώς θέλουμε να διδάξουμε στο παιδί μας σκάκι. Αν αποφασίσουμε να το γράψουμε σε κάποιο σύλλογο, καλό θα ήταν να μιλήσουμε με τον εκπαιδευτή σχετικά με τους τρόπους διδασκαλίας που ακολουθεί. Αν έχουμε οι ίδιοι γνώσεις που θέλουμε να του μεταδώσουμε, η καλύτερη συμβουλή είναι να διδάξουμε όπως θα θέλαμε να διδαχθούμε. Ποιος είναι ο στόχος μας και πώς βλέπουμε το σκάκι; Είναι απλά ένα παιχνίδι; Είναι μια πλατφόρμα από την οποία το παιδί μας θα πάρει πολύτιμα μαθήματα χωρίς την πίεση που ήδη δέχεται από το σχολείο; Τέλος, ενώ είναι θεμιτό να… υποβαθμίζουμε λίγο το παιχνίδι μας για χάρη του παιδιού, αν το αφήνουμε να νικήσει εύκολα, μάλλον θα κάνουμε περισσότερο κακό από καλό. Άλλωστε, κανείς δεν γίνεται καλύτερος χωρίς να ξεπεράσει δυσκολίες.

Και γιατί σκάκι και μάλιστα αυτή την περίοδο;

Γιατί πολλά που θεωρούσαμε δεδομένα στην εποχή μας όπως και στη χώρα μας αλλάζουν με δραματικό τρόπο.  Έτσι λοιπον χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε αξίες, καταστάσεις και κυρίως τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αξιολογούμε τα δεδομένα που δεχόμαστε.
Κατανόηση των δεδομένων, προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στα πολλά προβλήματα που προκύπτουν, ψύχραιμη αντιμετώπιση, αυτοπειθαρχία και πολλά περισσότερα σε μία ενασχόληση που διδάσκει και ψυχαγωγεί ταυτόχρονα!!

Σάββατο 13 Ιουλίου 2019

Magnus Carlsen ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ GCT Croatia 2019

Ήταν το 2ο στη σειρά του Grand Chess Tour.Ο Magnus Carlsen και οι υπόλοιποι  παίκτες συναγωνίστηκαν για ένα χρηματικό έπαθλο $ 325.000, με $ 90.000 για την πρώτη θέση. Οι παίκτες έλαβαν 130 λεπτά για ολόκληρο το παιχνίδι, με καθυστέρηση 30 δευτερολέπτων από την πρώτη κίνηση Η εκδήλωση οργανώθηκε σε συνεργασία με το Chess Club e4 από το Ζάγκρεμπ.
Ο Carlsen δεν άφησε περιθώρια σε κανέναν αντίπαλό του να αμφισβητήσει την ανωτερότητά του. Στους πρώτους γύρους έδειχνε ο Nepomniachtchi οτι ίσως έβαζε εμπόδια στον Magnus , αλλά τελικά αποδείχθηκε
οτι δεν μπορούσε να αντέξει στην πίεση των αγώνων.
Ο Magnuw αυτή την στιγμή μοιάζει ποιό ώριμος από ποτέ , ο τρόπος με τον οπίο παίζει
μοιάζει να φαίνεται το σκάκι ως ένα απλο και ευκολο παιχνίδι.Με διαφορά είναι ο
καλύτερος όλων των εποχων θα τολμούσα να πω, έχει να μας χαρίσει απίστευτες σκακιστικές
συγκινήσεις.
Τελείωσε το τουρνουά με 8/11 και με ένα ολόκληρο πόντο μπροστά από τον δευτερο So.

H βαθμολογία με τα αποτελέσματα.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 GP 1 Carlsen * ½ ½ ½ 1 1 1 ½ 1 ½ ½ 1 8 20 2 So ½ * ½ ½ ½ ½ 1 ½ ½ ½ 1 1 7 15 =3 Caruana ½ ½ * ½ ½ 0 ½ ½ 1 ½ ½ 1 6 11 =3 Aronian ½ ½ ½ * ½ ½ ½ 1 ½ ½ ½ ½ 6 11 =5 Giri 0 ½ ½ ½ * 1 0 ½ ½ ½ 1 ½ 5½ 7 =5 Nepomniachtchi 0 ½ 1 ½ 0 * 0 ½ ½ 1 1 ½ 5½ 7 =5 Ding Liren 0 0 ½ ½ 1 1 * ½ ½ ½ ½ ½ 5½ 7 8 Karjakin ½ ½ ½ 0 ½ ½ ½ * ½ ½ ½ ½ 5 5 =9 Vachier-Lagrave 0 ½ 0 ½ ½ ½ ½ ½ * ½ ½ ½ 4½ 3 =9 Anand ½ ½ ½ ½ ½ 0 ½ ½ ½ * 0 ½ 4½ 3 =9 Mamedyarov ½ 0 ½ ½ 0 0 ½ ½ ½ 1 * ½ 4½ 3 12 Nakamura 0 0 0 ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ * 4 1






2ος


γύρος 3ος γύρος



  4ος


γυρος 5ος γυρος


  6ος



γυρος 7ος γύρος


8ος



γύρος 9ος γύρος


10ος γύρος

  11ος



γύρος

Σάββατο 6 Ιουλίου 2019

BOBBY FISCHER -I WAS TORTURED IN THE PASADENA JAILHOUSE!





Η απόδοση στα Ελληνικά της Οδύσσειας του Fischer κατά τον εγκλισμό του στη φυλακή της Passadena. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την κυρία Ζιάκα Κατερίνα για την μετάφραση του κειμένου. Και το σχόλιο του Σπασκυ για τον Bobby στο 5:20 απο το video που ακολουθει όπως ανέφερα και στην εισαγωγή του παρόντος video





Κυριακή 30 Ιουνίου 2019

Wilhelm Steinitz




Ο Βίλχεμ Στάϊνιτς γεννήθηκε στην Πράγα το 1836 από Αυστριακούς γονείς.
 Σε νεαρή ηλικία μετακόμισε στην Βιέννη για να σπουδάσει μαθηματικά. Εκεί πέρα όμως εγκετέλειψε το σχολείο για να αναπτύξει επαγγελματική σκακιστική καριέρα. 
Η κυριαρχία του στο σκάκι ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του '70 και οι πιο ικανοί αντίπαλοί του ήταν ο Τσιγκόριν, ο Λάσκερ και ο Τάρρας. 
Το 1886 έγινε ο πρώτος επίσημος παγκόσμιος πρωταθλητής. Τον τίτλο τον διατήρησε έως και το 1894 χάνοντάς τον από τον Εμμανουήλ Λάσκερ. 
Το παιχνίδι του αρχικά χαρακτηριζόταν από το έντονο ρομαντικό στιλ με πολλές θυσίες. Αργότερα οργάνωσε και ανέπτυξε το παιχνίδι θέσεων φτιάχνοντας μια θεωρία της οποίας όμως, υπερεκτίμησε την πρακτικότητα εφαρμογής της. 
Πραγματικά πολλές από τις δοκιμασμένες και αληθινές θεωρίες του σκακιού που ισχύουν ακόμη και σήμερα αναπτύχθηκαν για πρώτη φορά από τον Στάινιτς. Ήθελε να δημιουργήσει ένα σύστημα το οποίο θα του έδινε συγκεκριμένες λύσεις για όλα τα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν στην σκακιέρα. 
Ο Στάινιτς ήταν άξιος εκπρόσωπος των ιδεών της εποχής του, η οποία χαρακτηριζόταν από την πίστη στην παντοδυναμία της επιστημής και στην απόλυτη γνώση όλων των εξελίξεων στη φύση.

Σάββατο 22 Ιουνίου 2019

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΠΟΛΓΚΑΡ " ΙΔΙΟΦΥΪΑ ΔΕΝ ΓΕΝΝΙΕΣΑΙ ΓΙΝΕΣΑΙ"!

19 Απριλίου 1969, Βουδαπέστη, Ουγγαρία.

Πριν 50 χρόνια, γεννήθηκε η Σούζαν Πόλγκαρ, η οποία αποτέλεσε το κατεξοχήν «όχημα» για ένα από τα πιο αξιοθαύμαστα πειράματα όλων των εποχών.
Εμπνευστής του πειράματος και ιθύνων νους του όλου εγχειρήματος δεν ήταν άλλος από τον πατέρα της, Λάζλο Πόλγκαρ. Ένας ψυχολόγος με ειδίκευση στην εκπαίδευση και την παιδαγωγική, και ερασιτέχνης σκακιστής, εκτός των άλλων. Από πολύ νεαρή ηλικία, ο Λάζλο Πόλγκαρ ενδιαφέρθηκε έντονα για ένα κλασικό ερώτημα: «το ταλέντο και η ιδιοφυΐα, είναι κάτι έμφυτο ή επίκτητο;».
Είναι η φύση (γονίδια) κάποιου που τον κάνει να ξεχωρίζει σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα (π.χ. μαθηματικά, συγγραφή, αθλήματα κτλ) ή η ανατροφή του (περιβάλλον, εκπαίδευση κτλ.);
Ο Πόλγκαρ μελέτησε επισταμένως τις βιογραφίες πάνω από 400 προσωπικοτήτων που θεωρούνταν ιδιοφυίες στον τομέα τους, από τον Μότσαρτ ως τον Αϊνστάιν και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όλοι τους μέχρι την ηλικία των 3 ετών είχαν έρθει σε επαφή με το μελλοντικό τους αντικείμενο, ενώ από την ηλικία των 6 είχαν ξεκινήσει εντατική και εξειδικευμένη εκπαίδευση στο αντικείμενο αυτό.
Το μοτό του ήταν «Κάθε παιδί που γεννιέται και μεγαλώνει υγιές είναι μια εν δυνάμει ιδιοφυΐα». Αποφάσισε, μάλιστα, να περάσει από τη θεωρία (έχοντας εκδώσει ένα βιβλίο που ανέπτυσσε τις ιδέες του) στην πράξη, εφαρμόζοντας τη θεωρία του στα μελλοντικά του παιδιά.
Έτσι, προτού καν γίνει πατέρας ο Πόλγκαρ, ήξερε πώς θα τα ανέτρεφε ή -μπορεί κάποιος να πει ότι- αποφάσισε να γίνει πατέρας για να τεστάρει τη θεωρία του. Η ίδια η εκλογή συζύγου φανερώνει την αφιέρωσή του σε αυτόν τον σκοπό, μιας και η αλληλογραφία του με μια Ουκρανέζα εκπαιδευτικό, ονόματι Κλάρα, είχε ως αντικείμενο παιδαγωγικές ιδέες και το μεγαλόπνοο σχέδιο του και όχι λόγια αγάπης και έρωτα. Η Κλάρα γοητεύτηκε από το σχέδιο του Πόλγκαρ και δέχτηκε να γίνει σύζυγος και αρωγός στο εγχείρημα, το οποίο ξεκίνησε ουσιαστικά με την γέννηση της πρώτης κόρης του ζεύγους, της Σουζαν, το 1969.

Ο Λάζλο Πόλγκαρ.
Η πρώτη δυσκολία είχε να κάνει με την ταραχώδη κοινωνικοπολιτική περίοδο της εποχής. Ο Πόλγκαρ αποφάσισε η κόρη του να μην πάει σχολείο, αλλά να ασχοληθεί ο ίδιος αποκλειστικά με την ανατροφή της. Η σκέψη του ήταν ότι τα σχολεία με την υπάρχουσα δομή τους δεν βοηθάνε τα παιδιά που ήδη έχουν ένα εκπαιδευτικό προβάδισμα, λόγω π.χ. πρότερης εκπαίδευσης στο σπίτι. Ωστόσο, δυσκολεύτηκε πολύ να πάρει την έγκριση του κράτους, το οποίο ήταν ακόμα κάτω από την κομμουνιστική επιρροή της Σοβιετικής Ένωσης.
Αφού ξεπεράστηκε αυτός ο σκόπελος, το σημαντικότερο ζήτημα ανέκυψε: ποιος θα ήταν ο τομέας εξειδίκευσης και πώς θα επιλεγόταν αυτός; Όπως θυμάται ο ίδιος ο Πόλγκαρ: «θα μπορούσε να είχε επιλεχθεί οποιοσδήποτε τομέαςΜάλιστα, αρχικά η Σούζαν είχε ξεκινήσει να μαθαίνει ξένες γλώσσες και μαθηματικά. Όμως, εντέλει, αποφασίστηκε το σκάκι, κάτι που πληρούσε ορισμένες προϋποθέσεις.
Πρώτον, στο σκάκι, κατεξοχήν πνευματική δραστηριότητα, υπάρχουν κάποια αντικειμενικά και άμεσα κριτήρια αξιολόγησης, προόδου και βελτίωσης (το σύστημα βαθμολόγησης ELO από τη Διεθνή Σκακιστική Ομοσπονδία, FIDE) σε σχέση π.χ. με την ζωγραφική, όπου το αν σου αρέσει ή όχι ένα έργο τέχνης είναι κάτι υποκειμενικό, ενώ η αναγνώριση της αξίας του καλλιτέχνη μπορεί να αργήσει χρόνια.
Επίσης, το γεγονός ότι το σκάκι είναι μια κατεξοχήν ανδροκρατούμενη δραστηριότητα, και το πρώτο μας παιδί ήταν κορίτσι μας έδωσε το εξτρά κίνητρο να αποδείξουμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε ακόμα και εκεί που θεωρούνταν αδύνατο. Τέλος, σε πιο γενική ανάλυση, το σκάκι είναι μια πολύπλοκη και πανέμορφη δραστηριότητα, η οποία είναι παιχνίδι, επιστήμη, άθλημα και τέχνη ταυτόχρονα».
Η ίδια η Σούζαν ανακαλεί: «μια μέρα, όταν ήμουν 3-4 χρονών, ενώ σκάλιζα κάτι συρτάρια ψάχνοντας ένα καινούργιο παιχνίδι, βρήκα μια σκακιέρα και τα κομμάτια της. Ρώτησα την μαμά τι ήταν αυτό και μου απάντησε ότι η ίδια δεν είχε ιδέα πώς παιζόταν το παιχνίδι, αλλά ότι ο πατέρας της θα της έδειχνε ευχαρίστως πως παίζεται όταν γύριζε σπίτι». Έτσι, ξεκίνησαν όλα.
Εξάλλου, ο Πόλγκαρ ήξερε πως για να υπάρξουν προϋποθέσεις επιτυχίας θα πρέπει το παιδί να είναι πρόθυμος μαθητής και να αγαπά το αντικείμενο βαθιά. Μάλιστα, αυτό θεωρεί ότι ίσως ήταν και το δυσκολότερο κομμάτι του εγχειρήματος, μιας και μπορούσε εύκολα να μάθει τους κανόνες του παιχνιδιού στην Σούζαν, αλλά θα έπρεπε να βρει τρόπους να διατηρήσει το ενδιαφέρον του παιδιού και σιγά σιγά από μόνο του το παιδί να θέλει να μαθαίνει και να ασχολείται με το παιχνίδι.
Επίσης, θα έπρεπε να είναι προσεκτικός με την προοδευτική αύξηση δυσκολίας μιας και από την μια έπρεπε να πιέζει το παιδί για να βελτιωθεί αλλά από την άλλη να μην απογοητεύεται/αποθαρρύνεται το παιδί σε ενδεχόμενες αποτυχίες. Ο ίδιος ο Λάζλο είχε υπολογίσει την αναλογία επιτυχιών/αποτυχιών σε 9/1. Δηλαδή, σε κάθε 9 επιτυχίες (λύσεις προβλημάτων, νίκες σε παρτίδες, σωστές παρατηρήσεις κτλ.) αντιστοιχούσε 1 αποτυχία (ήττα σε παρτίδα κτλ.).
Τέλος, φρόντισε να επικεντρώσει την κόρη του περισσότερο στη διαδικασία μάθησης και λιγότερο στα αποτελέσματα, κάτι που συνέβαλλε ώστε οι αναπόφευκτες επιτυχίες να μην την κάνουν να χάσει το ενδιαφέρον της για το παιχνίδι.

Η Σούζαν Πολγκάρ μέσα στα χρόνια.
Επίσης, όλο το περιβάλλον έπρεπε να διαμορφωθεί έτσι ώστε να βοηθήσει το παιδί στον στόχο του. Έτσι, το σπίτι των Πόλγκαρ μεταμορφώθηκε. Οι τοίχοι γέμισαν με σχεδιαγράμματα του παιχνιδιού, ενώ στις βιβλιοθήκες υπήρχαν «ουρές» ολόκληρες, βιβλία αφιερωμένα στο σκάκι και ό,τι έχει σχέση με αυτό (ανοίγματα, παρτίδες κτλ), όλα κατηγοριοποιημένα και οργανωμένα από τον Πόλγκαρ.
Όσο για το «πρόγραμμα σπουδών»; Καθημερινά, 4-5 ώρες εντατικής εξάσκησης στο σκάκι, 1-2 ώρες άθλησης, ενώ υπήρχε και χρόνος για ξένες γλώσσες (η Σούζαν μιλά 6-7) και μαθήματα γενικών ενδιαφερόντων (μαθηματικά, κοινωνικές επιστήμες κτλ).
Έξι μήνες μετά, μια πρώτη δοκιμή έγινε. Ο Πόλγκαρ πήρε την τετράχρονη κόρη του από το χέρι και την οδήγησε στην τοπική σκακιστική λέσχη όπου η μικρή Σούζαν έπαιξε και κατατρόπωσε όλους τους αντιπάλους της. «Δεν ξέρω ποιος είχε εκπλαγεί περισσότερο από το αποτέλεσμα, εκείνοι ή εγώ», θυμάται η ίδια.
Λίγο αργότερα, γεννήθηκε η δεύτερη κόρη της οικογένειας, η Σοφία, και αργότερα η τρίτη, η Τζούντιθ. Οι δυο τους ακολούθησαν τα χνάρια της μεγαλύτερης αδελφής της, ενώ ο Λάζλο βρήκε έναν ακόμα τρόπο να να δώσει κίνητρο στην Σούζαν, αφού πλέον η ίδια έκανε μαθήματα στις αδελφές της, οι οποίες σύντομα μαγεύτηκαν από το παιχνίδι.
Η περιέργεια τους είχε εξαφθεί, όταν έβλεπαν τον πατέρα τους να παίζει ατελείωτα σκάκι με την Σούζαν και, φυσιολογικά, θέλησαν να συμμετέχουν και αυτές. Η Σούζαν, από την άλλη, ξεκίνησε να δείχνει τις ικανότητές της και σύντομα αυτές την εκτόξευσαν: σε ηλικία 4 χρόνων, κατέκτησε το πρωτάθλημα κάτω των 11 ετών με σκορ 10-0, σε ηλικία 12 ετών κατέκτησε το Παγκόσμιο κάτω των 16, ενώ στα 15 της ήταν η κορυφαία γυναίκα σκακιστής στον κόσμο.
Αργότερα, μαζί με τις αδελφές της Σοφία και Τζούντιθ (τότε 14 και 12 ετών αντίστοιχα) και την Ιντίλκο Μάντλ, εκπροσώπησαν την Ουγγαρία στην Ολυμπιάδα Σκακιού, το 1988, στη Θεσσαλονίκη.

Σοφία, Τζούντιθ και Σούζαν Πόλγκαρ στη Θεσσαλονίκη.
Προσωπικά, ακόμα θυμάμαι εκείνη την περίοδο, αφού μας είχε επισκεφτεί στην Αθήνα ο θείος μου, Λουίς Σάντος, Διεθνής Μαιτρ, ο οποίος θα διαγωνιζόταν με την ομάδα της Πορτογαλίας. Η γυναικεία ουγγρική ομάδα κατέκτησε το πρωτάθλημα και ήταν η πρώτη φορά, ως τότε, που το κατακτούσε άλλη ομάδα εκτός της πανίσχυρης ομάδας της Σοβιετικής Ένωσης.
Το 1991, απονεμήθηκε στην -21 ετών, τότε- Σούζαν Πόλγκαρ ο τίτλος του Διεθνούς Γκρανμαίτρ, ο υψηλότερος τίτλος στη σκακιστική κατάταξη. Τα επιτεύγματα των αδελφών της, επίσης, κυμάνθηκαν σε υψηλά επίπεδα.
Η Σοφία, σε ηλικία 14 ετών, σε ένα τουρνουά στην Ρώμη κατόρθωσε το σχεδόν απόλυτο με 8 νίκες και 1 ισοπαλία σε αγώνες απέναντι σε άνδρες με πέντε από αυτούς Διεθνείς Γκρανμαίτρ.
«Η Σοφία ήταν η κοπέλα με τη μεγαλύτερη προοπτική και δυναμική στο σκάκι από όλες μας, με βασικό προσόν της τη φαντασία και την επιθετικότητα στις παρτίδες. Ωστόσο, δεν ήταν τόσο αφοσιωμένη και επιμελής, όπως εγώ και η Σούζαν, ενώ δεν είχε διάθεση για σκληρή δουλεία και της έλειπε η στρατηγική υπομονή που απαιτούν πολλές παρτίδες», όπως ανακαλεί η Τζούντιθ.
Η ίδια η Τζούντιθ, πάντως, παρότι άργησε λίγο να πάρει μπρος, μετά εξελίχθηκε αλματωδώς. Έδειξε τεράστια θέληση να μάθει το παιχνίδι, έγινε Διεθνής Γκρανμαιτρ σε ηλικία 15 ετών, ήταν στο Νο1 της γυναικείας κατάταξης για 26 συναπτά έτη, μπήκε στη λίστα των 100 κορυφαίων σκακιστών ανεξαρτήτως φύλου, είναι η μοναδική γυναίκα που προκρίθηκε σε τουρνουά για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και γενικά θεωρείται η καλύτερη γυναίκα σκακίστρια όλων των εποχών.
Ποιος όμως είναι ο μηχανισμός που βοήθησε την Σούζαν, και ενδεχομένως και τις αδελφές της, βέβαια, να γίνει αυτό που έγινε, και τι ρόλο έπαιξε η εξειδικευμένη εκπαίδευση στον μηχανισμό αυτό;
Μόλις πριν λίγα χρόνια, η επιστήμη κατόρθωσε να βρει ένα μέρος από τη διαδικασία που επιτελέστηκε. Για να κατανοήσουμε τη διαδικασία, θα χρειαστεί να ανοίξουμε μια παρένθεση και να μιλήσουμε για ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να έχει ένας επίδοξος σκακιστής: τη μνήμη.
Γενικά, υπάρχουν δύο είδη μνήμης: η βραχυπρόθεσμη (short term) και η μακροπρόθεσμη (long term). Η βραχυπρόθεσμη μνήμη μας επιτρέπει να απομνημονεύσουμε πληροφορίες (από 5-9 διαφορετικά αντικείμενα την φορά), διαρκεί όμως για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και μετά οι πληροφορίες χάνονται. Βεβαίως, το μυαλό μας βρίσκει τρόπους να παρακάμπτει τον περιορισμό των 5-9 αντικειμένων με διάφορους τρόπους.
Ας πάρουμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Φανταστείτε την παρακάτω τυχαία αλληλουχία γραμμάτων: α,δ,π,γ,χ,δ,ρ,ο,ε,ψ,ε,ε,σ. Μπορείτε να την επαναλάβετε από μνήμης; Οι περισσότεροι θα δυσκολευτείτε αρκετά, αν και με εντατική προσήλωση ίσως τα καταφέρετε. Αν όμως η αλληλουχία είναι η εξής: α,υ,τ,ο,κ,ι,ν,η,τ,ο,τ,ρ,ε,χ,ω,ε,ν,α,ς; Βρίσκοντας έναν σύνδεσμο μεταξύ των γραμμάτων (στην προκειμένη 3 λέξεις που τις απομνημονεύουμε ως κομμάτια και όχι ως μεμονωμένα γράμματα), είναι πολύ εύκολο να επαναλάβουμε από μνήμης περισσότερα γράμματα από πριν που δεν τα καταφέραμε (19 έναντι 13).
Η ίδια αντιστοιχία (γράμματα/λέξεις) ισχύει και στο σκάκι. Εκεί ρόλο γραμμάτων παίζουν τα κομμάτια (πιόνια, αξιωματικοί, βασιλιάς κτλ.). Ρόλο λέξεων όμως;
Μια παρτίδα σκάκι μπορεί να εξελιχθεί με πρακτικά άπειρους τρόπους. Ωστόσο, κάποιες διατάξεις κομματιών απαντώνται πολύ συχνότερα από άλλες. Έτσι, λοιπόν, η Σούζαν Πόλγκαρ (και σίγουρα οι περισσότεροι σκακιστές) «βλέπουν» τα κομμάτια στην σκακιέρα -όχι ως μεμονωμένα κομμάτια αλλά- ως τμηματικές μονάδες, όπου κάποιες διατάξεις κομματιών στη σκακιέρα που απαντώνται συχνά λογίζονται ως μια πληροφορία, και απομνημονεύονται έτσι.
Παραδείγματος χάριν, στην παραπάνω εικόνα, η διάταξη κάτω δεξιά με τον βασιλιά, τον πύργο δίπλα του, τα τρία πιόνια στην παραπάνω σειρά και το άλογο, ακριβώς από πάνω, για έναν σκακιστή είναι ένα τμήμα πολύ εύκολο να απομνημονευτεί ως μονάδα, κ.ο.κ..
Ουσιαστικά, λοιπόν, η Σούζαν Πόλγκαρ από πολύ μικρή ηλικία βρέθηκε να βλέπει και να αναλύει χιλιάδες τέτοια τμήματα καθημερινώς και αυτό είχε ως αποτέλεσμα αρχικά τα μεμονωμένα κομμάτια να δημιουργήσουν τμήματα και μετά τα τμήματα αυτά μέσω της επανάληψης να περάσουν από την βραχυπρόθεσμη μνήμη, στην μακροπρόθεσμη μνήμη με τη δημιουργία μόνιμων νευρωνικών δεσμών.
Επίσης, μέσω αυτής της συνεχούς επανάληψης, αναπτύχθηκε η διαίσθηση της, η ικανότητα δηλαδή να χρησιμοποιεί την εμπειρία της για να αναγνωρίζει και να αντιδρά ταχύτατα σε κάθε σκακιστική θέση και να επιλέγει την σωστότερη κίνηση για καθεμία. Ωστόσο, είναι άλλο πράγμα να υπάρχει ένας τεράστιος όγκος πληροφορίας αποθηκευμένος στον εγκέφαλο και άλλο πράγμα να μπορείς να τον ανασύρεις πάραυτα.
Οπότε, πώς μπορεί η Σούζαν να ανασύρει τα χιλιάδες διαφορετικά τμήματα σκακιστικής πληροφορίας εν ριπή οφθαλμού;
Σε αυτό, την βοηθά η ατρακτοειδής περιοχή προσώπου (Fusiform Face Area-FFA), περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την αναγνώριση προσώπων. Ο εγκέφαλος της Σούζαν, όμως, έχει ουσιαστικά οικειοποιηθεί αυτήν την περιοχή του εγκεφάλου και την χρησιμοποιεί οποτεδήποτε παίζει σκάκι για την αναγνώριση και ανάσυρση από τη μνήμη σκακιστικών τμημάτων και σκακιστικών θέσεων, τις οποίες έχει συναντήσει στο παρελθόν. Αυτή η διαδικασία οικειοποίησης έλαβε χώρα κατά την επίμοχθη και εξιδικευμένη εκπαίδευση που έλαβε από μικρή ηλικία και ουσιαστικά ανάγκασε τον εγκέφαλό της να μεταλλαχθεί/προσαρμοστεί για τον τομέα εξιδίκευσής της: το σκάκι.
Τα παραπάνω εξηγούν εν μέρει και το πώς γίνεται αυτό που ο Πόλγκαρ πάντα πρέσβευε: «Κάθε υγιές παιδί  μπορεί, μέσω μιας συγκεκριμένης διαδικασίας, να μετατραπεί σε ιδιοφυΐα σε κάποιον επιλεγμένο τομέα».
Το πείραμα του Πόλγκαρ βέβαια, όπως είναι λογικό, δίχασε. Άλλοι τον θεωρούν οραματιστή παιδαγωγό που έδειξε μια οδό που μέχρι τότε δεν υπήρχε για την ανατροφή των παιδιών, ενώ άλλοι τον κατηγορούν ότι ουσιαστικά «θυσίασε» τα παιδιά του και τους στέρησε μια ανέμελη παιδική ηλικία για να ικανοποιήσει την ματαιοδοξία του.
Ο ίδιος πάντως σημειώνει ότι «από ένα σημείο και μετά, δεν μπορείς να αναγκάσεις τα παιδιά να κάνουν κάτι και να βελτιωθούν σε αυτό, αν δεν το θέλουν με πάθος και τα ίδια. Επίσης, και οι τρεις τους έχουν ζήσει μια ευτυχισμένη ζωή, έχουν κάνει οικογένειες και δεν διαφέρουν σε τίποτα όσον αφορά την κοινωνικοποίησή τους από άλλους ενήλικες».
Σίγουρα, απάντηση εύκολη και σαφής δεν μπορεί να υπάρξει έτσι απλά. Ωστόσο, είναι γεγονός πως πολύ συχνά και σε πολλούς τομείς, αυτός που φέρνει και εφαρμόζει πρωτοποριακές ιδέες αντιμετωπίζεται με χλεύη και θεωρείται τρελός, μέχρι οι ιδέες του να αποδειχτούν σωστές… «Ο πατέρας μου πιστεύει ότι το έμφυτο ταλέντο δεν υπάρχει, αλλά ότι η επιτυχία είναι 99% σκληρή δουλειά. Συμφωνώ μαζί του», συνοψίζει η Σούζαν Πόλγκαρ, η οποία πλέον είναι παγκόσμια πρέσβειρα του σκακιού, προωθώντας το παιχνίδι στα σχολεία και δη στα κορίτσια.
Σχόλιο σύνταξης
Το άρθρο έχει αναπαραχθεί από πολλά site και θα συνεχίσει να το κάνει γιατί το θέμα είναι γοητευτικό, πάντως ένα είναι σίγουρο πως με την προσπάθεια και την συστηματική δουλειά τα αποτελέσματα έρχονται και δεν αναφέρομαι αποκλειστικά στο σκάκι, αλλά σε κάθε τομέα.

Τρίτη 18 Ιουνίου 2019

ΣΚΑΚΙ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Διάλεξη του ΙΜ και ψυχολόγου Ηλία Κουρκουνάκη στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την διοργάνωση των Πανελληνίων Νεανικών 2012 στην Πάτρα. Το βίντεο ανέβηκε πρώτη φορά στο κανάλι της Ένωσης Σκακιστικών Σωματείων Δυτικής Ελλάδας στο Youtube.Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσουμε από έναν "ειδικό" τις απόψεις του για το σκάκι και τις σχέσεις των γονιών με το σκάκι και ότι συνεπάγεται αυτό.






Δευτέρα 17 Ιουνίου 2019

ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΣΚΕΨΕΩΝ Β΄ ΜΕΡΟΣ

Ένας κύκλος  ολοκληρώθηκε, όσο αφορά εμένα προσωπικά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Θερμαϊκό και το σκακιστικό του τμήμα για την συνύπαρξη όλο αυτό το χρονικό διάστημα που συνεργαστήκαμε και προσπαθήσαμε μαζί για το καλύτερο.
Στις συνεργασίες μεταξύ ανθρώπων είναι φυσικό να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στο τι είναι αυτό που επιζητεί ο καθένας μας, και για πιο  λόγο επιδιώκει να λειτουργεί ένας σύλλογος με συγκεκριμένο τρόπο.
Οι προσεγγίσεις που είχαμε με τους ανθρώπους που τόσα χρόνια είναι στο "τιμόνι" του σκακιστικού  τμήματος είναι διαφορετικές, όσο αφορά την οργάνωση και τη λειτουργία ενός συλλόγου. 
Τους εύχομαι καλή συνέχεια σε αυτό που κάνουν.
Όσο αφορά την δική μου συνέχεια, δεν θα σταματήσω να οραματίζομαι έναν πρότυπο σύλλογο που θα παρέχει όλες τις δυνατότητες στους αθλητές και τους προπονητές του, έτσι  ώστε να κάνουν όλοι καλύτερα την δουλειά τους!
Και που μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα θα συντείνουν οι ενέργειές του στην βελτίωση τόσο στο αγωνιστικό επίπεδο της ομάδας όσο και στην βελτίωση της ακαδημίας με πληθώρα πρωτοβουλιών και δράσεων προγραμματισμένων για την αύξηση της απόλαυσης και της γνώσης που μπορεί να τους παράσχει ο σύλλογος..
Με όλες μου τις δυνάμεις θα προσπαθήσω αυτό το όνειρο να το στηρίξω και να το δω να πραγματώνεται.

Ο κόπος και ό χρόνος  είναι φίλοι προσκείμενοι σε μια τέτοια προσπάθεια και με την κατάλληλη στελέχωση τα αποτελέσματα δεν θα αργήσουν να έρθουν.

Στο επανιδείν λοιπόν στον όμορφο χώρο της προσπάθειας και του ονείρου!

Παρασκευή 12 Απριλίου 2019

6ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ VUGAR GASHIMOV




Το 6ο διεθνές τουρνουά αφιερωμένο στην μνήμη του τόσο πρόωρα αδικοχαμένου Vugar Gashimov έλαβε χώρα στο Σάμκιρ του Αζερμπαιτζαν από 31 Μαρτίου έως 10 Απριλίου 2019.  Όλοι οι φίλοι του σκακιού είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε ένα ενδιαφέρον τουρνουά στο οποίο συμμετείχαν με σειρά έλο 10 από τους κορυφαίους σκακιστές του πλανήτη με πρώτο και καλύτερο τον παγκόσμιο πρωταθλητή Magnus Carlsen, Ding Liren, Giri Anish, Mamedyarov Shakhriyar, Karjakin Sergey, Radjabov Teimour, Grischuk Alexander, Anand Viswanathan, Topalov Veselin, Navara David. Είχαμε την χαρά να απολαύσουμε τον παγκόσμιο πρωταθλητή σε κέφια και να χαρούμε τις παρτίδες του, κέρδισε το τουρνουά με 7/9 και απόδοση 2988. Έδειξε σε όλους ποιός είναι το αφεντικό στα 64 τετράγωνα. Η έλλειψη άγχους που προκαλεί το ματς για το παγκόσμιο πρωτάθλημα , απελευθέρωσε το δημιουργικό πνεύμα του Carlsen και απολαύσαμε το παιχνίδι του. Στον πρώτο γύρο αντιμετώπισε με τα μαύρα τον Radjabov Teimour σε μια άμυνα 2 ίππων το παιχνίδι έληξε ισόπαλο μετά από 41 κινήσεις. Στον δεύτερο γύρο αντιμετώπισε με τα λευκά τον Anand Viswanathan σε ένα γκαμπί της Βασίλισσας με 5. Αζ4 και με υποδειγματικό τρόπο εκμεταλλεύτηκε τα λάθη που έκανε ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής σε ένα φινάλε πύργων
 

 Στον τρίτο γύρο με τα μαύρα αντιμετώπισε τον Navara David σε μιά σικελική Sveshnikov και μετά 58 κινήσεις πήρε τον πόντο, έδειχνε πραγματικά διάθεση για παιχνίδι.
 

Στον τέταρτο γύρο βρέθηκε αντιμέτωπος με τον Topalov Veselin πάλι με τα μαύρα , το παιχνίδι έληξε ισόπαλο μετά από 36 κινήσεις

Στον πέμπτο γύρο με τα λευκά αντιμετώπισε τον Mamedyarov Shakhriyar το αποτέλεσμα ισοπαλία μετά από 38 κινήσεις
Στον έκτο γύρο με τα μαύρα αντιμετώπισε τον "δράκο" από την Κίνα Ding Liren , το παιχνίδι έληξε ισόπαλο μετά από 39 κινήσεις.

 Στον έβδομο γύρο ήρθε η σειρά του Giri Anish να γνωρίσει την ήττα μετά από 39 κινήσεις
Στον όγδοο γύρο ο Karjakin Sergey πήρε το μάθημά του σε άλλη μιά σικελική Sveshnikov μετά από 39 κινήσεις.

 Και ενώ ίδη ήείχε εξασφαλίσει την πρώτη θέση στο τουρνουά , στον ένατο και τελευταίο γύρο διέλυσε τον συμπαθή Grischuk Alexander



Ακολουθεί η βαθμολογία μετά από εννέα γύρους



1Magnus Carlsen284575
2Liren Ding2812520.522.25
3Sergey Karjakin2753520.520.25
4Alexander Grischuk27714.520.518.25
5Viswanathan Anand27794.520.517.50
6Teimour Radjabov27564.50
7Veselin Topalov2740410.517.50
8David Navara2739410.517.25
9Shakhriyar Mamedyarov27903.50
10Anish Giri279730

Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019

Chess Me Out (A Instructive Chess Documentary)

Το έχω δημοσιεύσει  και στην κατηγορία ΒΙΝΤΕΟ επειδή όμως είναι πολύ διδακτικό το ανεβάζω ξανά.
Δώστε την προσοχή που χρειάζεται!


Κυριακή 10 Μαρτίου 2019

ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΩΝ ΖΥΡΙΧΗΣ 1953

Το 1953 διεξήχθη το περίφημο Διεθνές Τουρνουά της Ζυρίχης με τη συμμετοχή 15 από τους ισχυρότερους παίκτες στον κόσμο. Ο νικητής του τουρνουά θα είχε το δικαίωμα να αναμετρηθεί με τον τότε παγκόσμιο πρωταθλητή, Μ. Μποτβίνικ, για τον τίτλο. Μετά από 56 μέρες και 210 παρτίδες, νικητής αναδείχτηκε ο Β. Σμύσλοβ. Ο Ντ. Μπρονστάιν, που ισοβάθμησε στη 2η θέση μαζί με τους Π. Κέρες και Σ. Ρεσέβσκυ, συγκέντρωσε όλες τις παρτίδες του τουρνουά σε ένα βιβλίο και ανέλυσε πολλές από αυτές με ιδιαίτερα γλαφυρό και διδακτικό τρόπο, κατάλληλο για σκακιστές σχεδόν κάθε δυναμικότητας. Για το λόγο αυτό, το βιβλίο κατέχει ακόμα και σήμερα περίοπτη θέση στη σκακιστική βιβλιογραφία και από πολλούς θεωρείται το καλύτερο βιβλίο που έχει γραφτεί ποτέ για σκακιστικό τουρνουά. Οπως άλλωστε αναφέρεται στο σημείωμα του εκδότη, «το βιβλίο ενός ισχυρού τουρνουά είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συλλογή παρτίδων. Οταν οι συμμετέχοντες είναι οι ισχυρότεροι παίκτες του κόσμου... το τουρνουά στο σύνολό του αντιπροσωπεύει ένα βήμα μπροστά στην ανάπτυξη της σκακιστικής δημιουργικότητας».

Ακολουθούν οι παρτίδες από το συγκεκριμένο τουρνουά.

ΠΑΡΤΙΔΕΣ ΕΔΩ


























































ΕΥΧΕΣ

   Από όλους εμάς στην Ένωση Σκακιστών Δήμου Θέρμης, προπονητές , αθλητές και ΔΣ σας ευχόμαστε ολόψυχα χρόνια πολλά , καλή Ανάσταση με υγεία...