21 Ιουνίου 2023
ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΛΛΑ!
14 Ιουνίου 2023
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΡΙΩΝ ΣΤΗΝ ΘΕΡΜΗ
Ολοκληρώθηκαν τα μαθήματα για την ακαδημαϊκή χρονιά 2022-23 για τα τμήματα αρχαρίων στη θέρμη.
Ευχόμαστε σε όλους καλό καλοκαίρι με υγεία και πολύ σκακι!
13 Μαΐου 2023
ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΟ ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΤΟΥ 5ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΡΜΗΣ- ΤΡΙΑΔΙΟΥ
Ευχαριστούμε το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και προσωπικά τον πρόεδρο κ. Τάτση Κωνσταντίνο του 5ου δημοτικού Θέρμης-Τριαδίου για την πρόσκληση προς τον σύλλογο μας να διοργανώσει αγώνες νοκ-αουτ την Παρασκευή 12 Μαΐου στον προαύλιο χώρο του σχολείου, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων που διοργανώνει ο σύλλογός τους.
Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε στα παιδιά το παιχνίδι και να περάσουμε ένα όμορφο απόγευμα απολαμβάνοντας την φιλοξενία τους.
Στο αγωνιστικό κομμάτι συμμετείχαν 24 παιδιά. Νικητής αναδείχτηκε ο Χατζητόλιος Αστέριος( υποτροφία 50% ) για την ακαδημαϊκή χρονιά 2023-2024, στην δεύτερη θέση η Γεωργουλάκου Δήμητρα ( υποτροφία 50% ) για την ακαδημαϊκή χρονιά 2023-24 και στην τρίτη Θέση η Δόσια ( υποτροφία 50%) για την ακαδημαϊκή χρονιά 2023-24
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους αθλητές του συλλόγου, Κορωνάκη Γεωργία, Μακρόπουλο Ανδρέα, Σιουτόπουλο Χρήστο, Λασκάκη Κωνσταντίνο καθώς και τους Σιουτόπουλο Δημήτρη και Κατσουφίδου Κωνσταντίνα για την βοήθειά τους
Ακολουθούν φωτογραφίες απο την εκδήλωση.
30 Απριλίου 2023
ΚΥΠΕΛΛΟ ΜΕΤΑΛΛΙΑ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ ΣΤΟ "17ος ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» 1ο ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΣΚΑΚΙ" "
Στις 29/4/2023 στο φουαγέ του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης διοργανωθηκε τουρνουά σκάκι για μαθητές δημοτικών σχολείων.
Τον σύλλογό μας εκπροσώπησαν οι Τουρουντσής Φίλιππος στα νήπια 5η θέση, Δράζιος Σωτήριος 1η θεση στην Α΄δημοτικου, Φραντζ Δημήτριος 12η θέση στην Β΄δημοτικου, στην Γ΄δημοτικού Στάθης Κωνσταντίνος 10η Θέση, Μπαλατίδου Σοφία 14η θέση, στην Δ΄δημοτικου Χατζητόλιος Αστέριος 2η Θέση, στην Ε΄δημοτικού Καϊμακάμη Ηλιάνα 1ο κορίτσι.
23 Απριλίου 2023
ΦΙΝΑΛΕ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
Γενικός κανόνας στα φινάλε είναι πως η αξία ενός πιονιού αυξάνεται όσο μειώνεται το υλικό στη σκακιέρα. Με άλλα λόγια, το επιπλέον πιόνι αξίζει περισσότερο αν στη σκακιέρα επάνω βρίσκονται ασθενέστερα κομμάτια - στα φινάλε βασιλισσών έχει μάλλον περιορισμένη σημασία, ενώ στα φινάλε πιονιών συνήθως αρκεί για να κερδηθεί η παρτίδα.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, ένα πιόνι έχει μεγάλη αξία στα φινάλε αξιωματικών, ιδιαίτερα όταν οι αξιωματικοί ελέγχουν τετράγωνα ιδίου χρώματος και προσφέρει καλές πιθανότητες νίκης.
Στο διάγραμμα αυτού του κειμένου εξετάζουμε την περίπτωση όπου στη σκακιέρα έχει μείνει ένα λευκό πιόνι. Ο μαύρος έχει βέβαια πολύ καλές δυνατότητες ισοπαλίας και η αποστολή μας είναι να εντοπίσουμε κάτω από ποιες συνθήκες το πιόνι οδηγεί στη νίκη.
Είναι κατανοητό ότι ο λευκός πρέπει να προαγάγει το πιόνι για να κερδίσει και αυτό είναι δυνατό μόνο αν ο μαύρος βασιλιάς δεν είναι ακριβώς μπροστά στο πιόνι και αν μπορεί να εμποδιστεί ο μαύρος αξιωματικός να θυσιαστεί για το πιόνι. Στη σκακιέρα μας, βλέπουμε 1. Αζ6+ Ργ8. Αν 1... Ργ7 2. Αε7 Αζ2 3. Αδ6+! και το πιόνι θα προαχθεί. 2. Αε7 Αζ2 3. Αδ6 Αθ4. Διωγμένος από τη διαγώνιο «ζ8-α3» ο μαύρος αξιωματικός δοκιμάζει τώρα τη διαγώνιο «θ4-δ8», χωρίς όμως επιτυχία. 4. Αε5 και ο μαύρος δεν έχει άμυνα στην απειλή 5. Αζ6 και στην ακόλουθη κίνηση 6. ε7, όπου το πιόνι τελικά θα προαχθεί σε βασίλισσα.
ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΣΚΑΚΙΟΥ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗΣ
Το σκάκι είναι στενά συνυφασμένο με την ιστορία της έρευνας της μνήμης. Ο σκακιστής και ψυχολόγος Adriaan de Groot έδειξε μια θέση σκακιού σε παίκτες διαφορετικών επιπέδων για λίγα δευτερόλεπτα και στη συνέχεια τους ζήτησε να την ανασυνθέσουν από τη μνήμη. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Max Euwe κατάφερε να ανακατασκευάσει τέλεια τη θέση. Ένας Μάστερ τοποθέτησε τα περισσότερα, αλλά όχι όλα, τα κομμάτια στα σωστά τετράγωνα. Ένας μέσος παίκτης πήρε λιγότερα από τα μισά κομμάτια.
Ωστόσο, άλλα πειράματα έχουν βρει ότι το να είσαι καλός σε εργασίες γενικής μνήμης δεν σχετίζεται ιδιαίτερα με τη δύναμη του σκακιού. Και τα μνημονικά επιτεύγματα των δασκάλων του σκακιού περιορίζονται στο σκάκι: όταν πρόκειται να θυμούνται άλλα είδη πραγμάτων, δεν είναι καλύτερα από το μέσο όρο. (Σε μια συνέντευξη στο 60 Minutes, ο Carlsen ανέφερε ότι χάνει συχνά τα "κλειδιά" του.)
Σε ένα άλλο πείραμα, οι ερευνητές έκαναν μια ανατροπή στην εργασία ανάκλησης του de Groot. Ζήτησαν από τους ανθρώπους να ανακατασκευάσουν μια θέση αφού την εξέτασαν εν συντομία, αλλά αντί να παίρνουν θέσεις από πραγματικούς αγώνες σκακιού, τακτοποίησαν τα κομμάτια στον πίνακα εντελώς τυχαία. Σε αυτή την περίπτωση, η σκακιστική τεχνογνωσία αποδείχθηκε μόνο ένα μικρό πλεονέκτημα όσον αφορά την ανακατασκευή της θέσης. Αυτό και παρόμοια πειράματα οδήγησαν τους επιστήμονες να πιστέψουν ότι η ικανότητα των δασκάλων να θυμούνται τις θέσεις του σκακιού εξαρτάται από αυτό που αποκαλούν "τεμαχισμό". Ένα κομμάτι είναι ένα μοτίβο σχετικών ιδεών. Στο σκάκι, θα μπορούσε να είναι μια διάταξη κομματιών που εμφανίζεται συχνά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι κύριοι ήταν πολύ καλύτεροι στο να θυμούνται πραγματικές θέσεις, αλλά μόνο λίγο καλύτεροι στις τυχαίες θέσεις. Στις πραγματικές θέσεις μπόρεσαν να χωρίσουν τον πίνακα σε γνωστά κομμάτια, πράγμα που έπρεπε να θυμούνται λιγότερα πράγματα για να ανακατασκευάσουν τη θέση. Στις τυχαίες θέσεις, τα κομμάτια δεν ήταν στα γνωστά μοτίβα, οπότε έπρεπε να προσπαθήσουν να τα θυμηθούν ένα προς ένα.
Για να δείτε τη δύναμη του κομματιού, φανταστείτε ότι έπρεπε να απομνημονεύσετε αυτό το κομμάτι από ένα σονέτο του Σαίξπηρ:
Πότε στις συνεδρίες της γλυκιάς σιωπηλής σκέψης
Ανακαλώ την ανάμνηση των περασμένων πραγμάτων,
Αναστενάζω για την έλλειψη πολλών πραγμάτων που έψαξα,
Και με παλιά δεινά καινούργιο θρήνο χάσιμο χρόνου αγαπητέ μου...
Θα μπορούσατε πιθανώς να το δεσμεύσετε στη μνήμη μέσα σε λίγα λεπτά χωρίς πολύ κόπο. Αλλά τώρα φανταστείτε ότι έπρεπε να θυμάστε μια εντελώς τυχαία ακολουθία 177 χαρακτήρων (ο αριθμός στο τμήμα). Σίγουρα θα ήταν πολύ πιο δύσκολο. Είναι πολύ πιο εύκολο να θυμάστε τον ίδιο όγκο πληροφοριών εάν ομαδοποιηθούν σε γνωστά κομμάτια με ουσιαστικές συνδέσεις μεταξύ τους.
Αυτή η αρχή είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη κατά την απομνημόνευση των γραμμών ανοίγματος. Αν πρόκειται να απομνημονεύσετε μια γραμμή, θέλετε να είναι σαν ποίημα, όχι μια τυχαία σειρά χαρακτήρων. Δηλαδή, οι κινήσεις πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους για να πουν μια ιστορία. Εάν είναι απλώς μια τυχαία ακολουθία κινήσεων χωρίς υποκείμενη σειρά, πιθανότατα δεν θα το θυμάστε σωστά και ακόμα κι αν το θυμάστε, δεν θα σας κάνει πολύ καλό σε ένα πραγματικό παιχνίδι. Μόλις φτάσετε στο τέλος της γραμμής ή ο αντίπαλός σας παρεκκλίνει, δεν θα έχετε λογική να ξαναπατήσετε.
Η γενική θεωρία του κομματιού έχει νόημα, αλλά δεν είναι απολύτως σαφές από τι θα αποτελούνται στην πραγματικότητα αυτά τα κομμάτια σκακιού. Ο ψυχολόγος Χέρμπερτ Σάιμον υπολόγισε ότι ένας μεγάλος μάστερ ξέρει 1,8 εκατομμύρια κομμάτια. Προφανώς τα περισσότερα από αυτά θα λειτουργούσαν υποσυνείδητα - δεν ξέρω κανέναν γκραν μάστερ που θα μπορούσε να αρθρώσει 1,8 εκατομμύρια συνθέσεις κομματιών που αναζητούν.
Σε μια μηχανή σκακιού νευρωνικών δικτύων όπως το AlphaZero, οι πληροφορίες περνούν μέσα από μια σειρά επιπέδων, τα οποία κωδικοποιούν τις πληροφορίες σε όλο και υψηλότερα επίπεδα πολυπλοκότητας ή αφαίρεσης. Είναι δελεαστικό να σκεφτεί κανείς ότι τα κομμάτια που μαθαίνουν οι γκραν μάστερ θα μπορούσαν επίσης να βρεθούν στις εσωτερικές αναπαραστάσεις των θέσεων σκακιού του AlphaZero. Αυτό θα ήταν ωραίο, γιατί ενώ δεν μπορείτε να ανατέμνετε τον εγκέφαλο ενός γκραν-μάστερ – ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε – μπορείτε να εξετάσετε τι συμβαίνει μέσα στο AlphaZero (κατά κανόνα: δεν υπάρχει άμεσος τρόπος να αναρωτηθείτε τι «γνωρίζει» ένα νευρωνικό δίκτυο », αλλά οι ερευνητές επεξεργάστηκαν έναν τρόπο για να δείξουν ποια τετράγωνα «ανάβουν» σε ορισμένα τμήματα του δικτύου). Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τέτοιες αναλογίες. Τα νευρωνικά δίκτυα εμπνέονται ελάχιστα από τον εγκέφαλο: κάθε λεπτομέρεια του τρόπου λειτουργίας τους είναι πολύ διαφορετική από έναν βιολογικό εγκέφαλο. Μετά υπάρχει το θέμα των ίδιων των αναπαραστάσεων. Όταν τα οπτικοποιείτε, αποδεικνύεται ότι τα περισσότερα δεν ανταποκρίνονται σε καμία (γνωστή) σκακιστική έννοια. Όπως λένε οι συγγραφείς:
"Ενώ ορισμένες από αυτές τις έννοιες αποδεικνύεται ότι σχετίζονται με τις ανθρώπινες έννοιες του σκακιού... ορισμένες έννοιες μπορεί να είναι κάτι για το οποίο δεν έχουμε ακόμη όνομα ή πολύ περίπλοκες για να καταλάβουμε (ακόμη).
15 Απριλίου 2023
ΕΥΧΕΣ
Το διοικητικό συμβούλιο και οι αθλητές της ομάδος σας εύχονται καλή Ανάσταση, καλό πάσχα.
03 Απριλίου 2023
ΣΤΟΧΟΣ ΕΠΕΤΕΥΧΘΗ
Παραμονή στην κατηγορία του ΠΟΑ ( που ήταν και ο στόχος μας) για την ομάδα μας παρά την σύνθεση έκτακτης ανάγκης στο τελευταίο γύρο.
Θα μπορούσαμε και καλύτερα αν σε κάθε αγωνιστική η ομάδα κατέβαινε πλήρης.Για του χρόνου θα γίνουν οι διορθωτικές κινήσεις για να πάμε ακόμη καλύτερα
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους
Πορφυριάδης Σωτήρης
Σταυρακάκης Βασίλης
Μπαχάρ-Μωσέ Ιακώβ
Λιάμο Αστέριο
Νικολόπουλο Δημήτρη
Σταματιάδη Γεώργιο
Λάζο Ιωάννη
Χαλατζιούκα Ελένη
Κορωνάκη Γεωργία
Αλτινάκη Αγγελική
Μακρόπουλο Ανδρέα
Λιάμο Ευάγγελο
Κοσμαρίκο Δημήτρη
Καϊμακάμη Ηλιάνα
Βαμβακόπουλο Νικόλα
Που βοήθησαν για να τα καταφέρουμε.
Ακολουθουν δύο στιγμιότυτπα από την σημερινή συνάντηση
21 Μαρτίου 2023
ΠΡΩΤΟ ΤΟΥΡΝΟΥΑ RAPID ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ ΑΘΛΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ 26 ΜΑΡΤΙΟΥ
Η Ένωση Σκακιστών Δήμου Θέρμης, διοργανωνει το 1ο rapid τουρνουα για γονεις και κηδεμόνες των αθλητών της.Την Κυριακή 26 Μαρτίου στην έδρα του συλλόγου μας, Κολοκοτρώνη 10, Θέρμη.
Θα είναι ελβετικό 5 γύρων με χρόνο 10΄+3" ανα κίνηση. Η επιβεβαίωση των συμμετοχών θα γίνεται απο τις 10:30 εως τις 11:10 πμ την Κυριακη 26 Μαρτίου στον χώρο των αγώνων.
Ο πρώτος γύρος θα ξεκινήσει στις 11:15 πμ.
Θα χαρούμε να σας δούμε και να παίξουμε το αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών μας να πιούμε τον καφέ μας και να ανταλλάξουμε απόψεις.
Δηλώσεις συμμετοχής στο email esdthermis@gmail.com. Απαραίτητα στοιχεία ονοματεπώνυμο και τηλέφωνο.
Το Δ.Σ.
19 Μαρτίου 2023
ΔΙΑΝΟΜΑΡΧΙΑΚΑ ΑΤΟΜΙΚΑ ΣΧΟΛΙΚΑ- ΕΝΩΣΗ ΣΚΑΚΙΣΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΘΕΡΜΗΣ-ΓΕΝΟΥΣ ΘΗΛΥΚΟΥ!
19 Μαρτίου 2023
Τόπος εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη.
Διοργάνωση: Ατομικά σχολικα διανομαρχιακά Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικης.
Κύπελλο: Γ΄γυμνασιού, Αλτινάκη Αγγελική.
Χαλκινο μετάλλιο: Β΄δημοτικού , Κασλή Δήμητρα .
Πολλές τέταρτες, πέμπτες και ακόμη περισσότερες προκρίσεις για τους αθλητές του συλλόγου μας στα τελικα σχολικά που θα γίνουν στην Αθήνα!
Το συγκεκριμένο "έγκλημα" διέπραξαν και την προηγούμενη κυριακη 12 Μαρτίου οι δύο προαναφερόμενες, στα σχολικά ατομικα ανατολικής θεσσαλονίκης!
Ευχαριστούμε τους γονεις και τους προπονητές των παιδιών για την συμπαράστασή τους .
Συγχαίρουμε όλα τα παιδιά για τον ωραίο αγώνα που έδωσαν!
14 Μαρτίου 2023
ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ ΜΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Την Κυριακή 12 Μαρτίου στα εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη πραγματοποιήθηκαν τα ατομικά σχολικά της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Στα νήπια αγωνίστηκαν οι :Τουρουντσής Φίλιππος, Κουτρής Δημήτριος Σημεωνίδης Σταμάτιος, στην Ά δημοτικού οι : Δράζιος Σωτήριος, Κισνιαρίδης Νίκος,Τριανταφυλλίδης Βασίλειος, Γιαννακίδης Bασίλειος , Μακαρόνας Γεώργιος, Στάθη Στέλλα, στην Β΄ δημοτικού οι : Κασλή Δήμητρα, Κατσαούνης Κωνσταντίνος, και Τζιανάκης Βασίλειος, στην Γ΄δημοτικού οι: Γιαννιώτης Αποστόλης, Κισνιαρίδης Λεωνίδας, Μπαλατίδου Σοφία,Στάθης Κωνσταντίνος και Ροκάκη Αριάδνη, στην Δ΄δημοτικού οι:Βαμβακόπουλος Νικόλαος, Σίσκος βασίλειος,Χατζητόλιος Αστέρης, στην Ε΄δημοτικού οι Αδαμοπούλου Νικολέτα, Κοσμαρίκος Δημήτριος, Τζιανάκης Νικόλαος και Λαγκίζος Νικόλαος, στην ΣΤ΄δημοτικού οι: Κεμανετζή Πασχαλία, Λιτσικάκης Ιωάννης και Καλαϊτζής Μιχάλης , Α΄γυμνασίου οι: Γρηγοριάδης Μάριος, Σκαρόπουλος Χρήστος, στη Β΄γυμνασίου οι : Ιντζος Δημήτριος, Κωτόπουλος Δημήτριος,Λασκάκης Κωνσταντίνος, Λυσσαίος Ηλίας, Μητσόπουλος Γιάννης στη Γ΄γυμνασιου η Αλτινάκη Αγγελική και στο Λύκειο οι: Λιάμος Ευαγγελος και Τενεκετζη Άννα-Μαρια
Πρώτη Θέση στα κορίτσια για την Γ΄γυμναςίου η Αλτινάκη Αγγελική, την δεύτερη θέση στην Β΄δημοτικού ο Κισνιαρίδης Νίκος και την τρίτη θέση στα κορίτσια η Κασλή Δήμητρα.
Σύντομα και οι προκρίσεις στα διανομαρχιακά τα οποία θα γίνουν την κυριακη 19 Μαρτίου στα εκπειδευτήρια Βασιλειάδη. θέλουμε να σταθούμε στην προσπάθεια και στα αποτελέσματα που έφεραν τα παιδιά που συμμετείχαν για πρώτη φορά και ξεκίνησαν το σκάκι μόλις λίγους μήνες
πριν.
Συγχαίρουμε όλα τα παιδιά για την προσπάθεια που καταβάλανε και τον ωραίο αγώνα που δώσανε.
03 Μαρτίου 2023
20 Φεβρουαρίου 2023
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ 18-19/2

12 Φεβρουαρίου 2023
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ 11-12/2
08 Φεβρουαρίου 2023
ΝΙΚΗ ΣΤΟΝ 3ο ΓΥΡΟ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΟ Σ.Ο. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
04 Φεβρουαρίου 2023
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ -ΣΑΒΒΑΤΟ 4/2/2023

21 Ιανουαρίου 2023
ΝΙΚΗ ΣΤΟ 2ο ΓΥΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 10
Νίκη στον 2ο γύρο για την Α΄ ομάδα του συλλόγου μας στο πρωτάθλημα κάτω των 10 ετών που διοργανώνει η ΕΣΣΘ-Χ.
Αντιμετώπισε εντός έδρας την ομάδα της Ένωσης Σκακιστών Καλαμαριάς. Σκορ 2,5-1,5.
Η δεύτερη ομάδα μας είχε ρεπό.
Το πρωτάθλημα θα συνεχιστεί στις 4/2/2023, ακολουθούν τα ζευγάρια του 3ου γύρου
15 Ιανουαρίου 2023
ΜΕ ΝΙΚΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
Εντός έδρας κερδίσαμε την ομάδα της Σκακιστικής Παρέμβασης Τριανδρίας, με σκορ 5,5-4.
10 Ιανουαρίου 2023
ΠΡΩΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΟ Γ΄ΓΚΡΟΥΠ ΤΟΥ 2ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Στο ίδιο γκρούπ ένας άλλος αθλητής του συλλόγου μας ο Μίγγας Δημήτρης κατέλαβε την τρίτη θέση με 6,5 βαθμούς σε 9 αγώνες. Πρώτη γυναίκα στο ίδιο γκρουπ η αθλήτρια του συλλόγου μας Κορωνάκη Γεωργία με 5,5 βαθμούς σε 9 αγώνες, στο ίδιο γκρούπ αγωνίστηκαν από τον σύλλογό μας οι Στύλος Ιωάννης και ο Dubashinskii Lev.
Στο δεύτερο γκρουπ αγωνίστηκαν οι Σταματιάδης Γεώργιος, Μακρόπουλος Ανδρέας
Από αριστερά στη φωτογραφία: Κορωνάκη Γεωργία, Μίγγας Δημήτρης και Μητσόπουλος Γιάννης.
03 Ιανουαρίου 2023
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ ΣΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΛHΘYΣΜΟ
Όταν βλέπουμε ένα παιδί να παίζει σκάκι, είναι εύκολο για εμάς να συνδέσουμε μια τέτοια δραστηριότητα με την ανάπτυξη σημαντικών γνωστικών δεξιοτήτων. Το σκάκι γίνεται αντιληπτό ως ένας τρόπος βελτίωσης του λογικού συλλογισμού και της ικανότητας επίλυσης σύνθετων προβλημάτων. Ωστόσο, τι επίπεδο επιστημονικής επαλήθευσης έχουμε λάβει μέχρι στιγμής για αυτό το θέμα; Ο Περουβιανός ψυχολόγος Percy Guzman πραγματοποίησε μια πειραματική μελέτη για να διευκρινίσει αυτά τα ερωτήματα.
Εξετάζοντας τέσσερις μεταβλητές
Όταν
βλέπουμε ένα παιδί να παίζει σκάκι,
είναι εύκολο για εμάς να συνδέσουμε μια
τέτοια δραστηριότητα με την ανάπτυξη
σημαντικών γνωστικών δεξιοτήτων για
την ακαδημαϊκή του ζωή και την προσαρμογή
τους γενικότερα. Εξάλλου, το σκάκι είναι
ευρέως γνωστό ως «επιστημονικό παιχνίδι»:
μια πρόκληση για τη νοημοσύνη, ένας
τρόπος βελτίωσης της λογικής και ένας
τρόπος βελτίωσης της ικανότητας επίλυσης
σύνθετων προβλημάτων. Μια πρόχειρη
ανάλυση των γνωστικών εργασιών που
παίζονται σε μια παρτίδα σκάκι φαίνεται
να υποστηρίζει αυτή την αντίληψη, καθώς
είναι αναμφισβήτητο ότι οι ψυχολογικές
διαδικασίες της προσοχής, της συγκέντρωσης,
της εστιακής και ομαδικής ανάλυσης, του
υπολογισμού, της στρατηγικής και χωρικής
όρασης, της φαντασίας και της απόφασης
-η δημιουργία, μεταξύ άλλων, αποτελεί
ουσιαστικό μέρος της σκακιστικής
εμπειρίας. Ωστόσο, τι επίπεδο επιστημονικής
επαλήθευσης έχουμε λάβει μέχρι στιγμής
για αυτό το θέμα;
Στην πραγματικότητα,
μόνο από τις τελευταίες δεκαετίες του
περασμένου αιώνα έχουν αναπτυχθεί
σταδιακά μελέτες με πειραματικό σχεδιασμό
για την αποσαφήνιση του πανοράματος.
Πριν από αυτό, τα βιβλία και τα περιοδικά
ήταν άφθονα από ό,τι ήταν ουσιαστικά
ανέκδοτες αναφορές και καθαρά θεωρητικές
αναλύσεις, με την περιστασιακή εξαίρεση.
Οι περισσότερες από αυτές τις έρευνες
έχουν αναπτυχθεί στην Ευρώπη, ιδιαίτερα
στην Ιταλία, ακολουθούμενες από τις
Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ πολύ λίγες έχουν
πραγματοποιηθεί στη Λατινική Αμερική.
Τώρα, ο δρόμος έχει ξεκαθαρίσει, αν και
δεν μπορούμε ακόμη να έχουμε μεγάλη
ακρίβεια σχετικά με το είδος των γνωστικών
ή κοινωνικο-συναισθηματικών μεταβλητών
που μπορούν να τονωθούν σημαντικά από
την πρακτική του σκακιού σε παιδιά και
νέους. Μερικά από τα ερωτήματα που πρέπει
να αντιμετωπιστούν είναι: από ποια
ηλικία και με ποια προσέγγιση θα πρέπει
να γίνει ψυχαγωγικό σκάκι ή στοχευμένη
προπόνηση. με ποια συχνότητα και ποια
πρέπει να είναι η διάρκεια των συνεδριών.
και για πόσους μήνες ή ακαδημαϊκές
περιόδους.
Πειραματικές έρευνες
Από
όλες τις μελέτες μετα-ανάλυσης που έχουν
σχεδιαστεί αυστηρά (πειραματικές ή
οιονεί πειραματικές) μόνο το 40% περίπου
έχει καταφέρει να επιδείξει σημαντική
επιρροή του σκακιού σε ψυχολογικές
μεταβλητές (για παράδειγμα, Nicotera &
Stuit, 2014; Sala & Gobet, 2016; Trinchero , 2012). Και τα
αποτελέσματα που βρέθηκαν ήταν πιο
αισθητά για τις μαθηματικές δεξιότητες,
ακολουθούμενες από τις γνωστικές
δεξιότητες και τις δεξιότητες ανάγνωσης
(g= 0,382, 0,330 και 0,248, αντίστοιχα). Ομοίως,
τέτοιες αναλύσεις έδειξαν ότι οι
πιθανότητες επίτευξης καλών αποτελεσμάτων
αυξάνονται εάν η επαφή με το παιχνίδι
ξεκινά από την 1η ή τη 2η τάξη του δημοτικού
σχολείου, εάν υπάρχει περιβάλλον χωρίς
πίεση, εάν υπάρχει κίνητρο για την
εξάσκηση των παιδιών από μόνα τους και
εάν πραγματοποιηθούν τουλάχιστον 25-30
ώρες προπόνησης και άσκησης σκακιού.
Σε
αυτή τη γραμμή, ξεκινήσαμε να γράψουμε
μια διδακτορική διατριβή ψυχολογίας
(Guzman, 2022), η οποία είναι η πρώτη μελέτη
στο Περού που θα συμβάλει στη διερεύνηση
των δυνατοτήτων που δημιουργεί το σκάκι
ως παιδαγωγικό όργανο και ως εργαλείο
για την ανάπτυξη γνωστικών και κοινωνικών
-συναισθηματικές δεξιότητες με παιδιά
δημοτικού. Δεν είναι απαραίτητο να
εμβαθύνουμε στους περιορισμούς της
ακαδημαϊκής επίδοσης που έχουν οι
μαθητές μας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης, οι οποίοι αντικατοπτρίζονται
στις διεθνείς αξιολογήσεις που
πραγματοποιούνται τακτικά, και που
καθιστούν επείγουσα την εύρεση μέσων,
στρατηγικών και πόρων που επιτρέπουν
στους νέους μας να ξυπνήσουν στο έργο
των αυξανόμενων προκλήσεων που μας έχει
παρουσιάσει εδώ και δεκαετίες η
νεωτερικότητα και η παγκοσμιοποίηση.
Το σκάκι είναι ένας πιθανός πόρος που,
χωρίς μεγάλο κόστος και σε ένα παιχνιδιάρικο
και διασκεδαστικό περιβάλλον, μπορεί
να συμβάλει σε αυτόν τον στόχο, εκτός
από την απόλαυση μιας καλής δημόσιας
εικόνας ως χόμπι που διεγείρει τη λογική
και την κριτική σκέψη.
Μεθοδολογία
Η
μελέτη διεξήχθη με δείγμα 108 μαθητών
(60 άνδρες και 48 γυναίκες) στην τέταρτη
τάξη του δημοτικού σχολείου από κρατικό
εκπαιδευτικό ίδρυμα στη Μητροπολιτική
Λίμα (κοινωνικοοικονομικό επίπεδο Γ
και Δ), ηλικίας μεταξύ 9 και 10 ετών. να
καταδείξουν την επιρροή του σκακιού
στις προτεινόμενες ψυχολογικές μεταβλητές
(διανοητική ικανότητα, αριθμητική
κατανόηση, αναγνωστική κατανόηση και
αυτοεκτίμηση) ήταν απαραίτητο η έρευνα
να είναι πειραματική (οιονεί πειραματικός
σχεδιασμός, καθώς δεν υπάρχει τυχαία
κατανομή των θεμάτων), με αξιολογήσεις
πριν και μετά τη δοκιμή και με δύο ομάδες
αντίθεσης: την παραδοσιακή ομάδα ελέγχου
και την ομάδα ενεργού ελέγχου.
Η
συμπερίληψη μιας ενεργού ομάδας ελέγχου
χρησιμεύει για να αποσαφηνιστεί η
επιρροή μη ειδικών παραγόντων και
παραγόντων εικονικού “φαρμάκου” που
σχετίζονται με την παρουσία ενός
εκπαιδευτή σκακιού που εκτελεί μια
εβδομαδιαία δραστηριότητα με την
πειραματική ομάδα — επιλέχθηκε η
διδασκαλία στη Μαρινέρα, έναν εθνικό
χορό στο Περού. για το σκοπό αυτό. Αυτή
η διπλή αντίθεση στο σχεδιασμό είχε
προταθεί σε αξιολογήσεις προηγούμενων
μελετών, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί σχεδόν
ποτέ στην πράξη. Έτσι, για να καταδειχθεί
η θετική επιρροή της σκακιστικής
πρακτικής στους μαθητές, ήταν απαραίτητο,
ξεκινώντας από μια κατάσταση ισότητας
μεταξύ των τριών ομάδων (pretest), να βρεθούν
στατιστικά σημαντικές διαφορές στο
post-test υπέρ της πειραματικής ομάδας. σε
σύγκριση με τις δύο ομάδες ελέγχου.
Το
πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε αποτελεσματικά
για 5 μήνες, με συνολικά 20 συνεδρίες
διάρκειας περίπου 90 λεπτών η καθεμία.
Οι συνεδρίες της πειραματικής ομάδας
γίνονταν εβδομαδιαία στην ίδια τάξη
και είχαν υπεύθυνο έναν εξειδικευμένο
δάσκαλο, ο οποίος χρησιμοποίησε το
κατάλληλο υλικό: μια σκακιέρα
τοίχου με μαγνητισμένα κομμάτια,
15 σετ σκακιού με ξύλινη σκακιέρα και
συμπαγή πλαστικά κομμάτια (μέγεθος 4).
, μαυροπίνακας, μαρκαδόρους και χαρτικά
εάν υπάρχουν. Οι συνεδρίες είχαν ως
στόχο να δώσουν τη δυνατότητα στους
μαθητές να παίξουν μια παρτίδα σκακιού
πλήρως (άνοιγμα, μέσο παιχνίδι και
φινάλε), εφαρμόζοντας τους βασικούς
κανόνες και στρατηγικές του παιχνιδιού.
Θεωρήθηκε ότι ξεκίνησαν από το «επίπεδο
μηδέν» — δηλαδή δεν είχαν προηγούμενη
γνώση. Κάθε συνεδρία είχε σαφώς
καθορισμένους στόχους, επαρκείς πόρους
και συμμορφωνόταν με τη μεθοδολογία
που είχε προγραμματιστεί εκ των προτέρων.
Ταυτόχρονα και με την ίδια κατανομή
χρόνου, η ομάδα ενεργού ελέγχου είχε
και τα μαθήματα Marinera με εξειδικευμένο
δάσκαλο στο αίθριο δίπλα στην τάξη
τους.
Τέσσερα ψυχολογικά τεστ
εφαρμόστηκαν για την αξιολόγηση των
επιλεγμένων μεταβλητών, τόσο στο προ-τεστ
όσο και στο μετά-τεστ στάδια:
Τεστ
Προοδευτικών Μητρών, Ειδική
Κλίμακα
Αριθμητική Κατανόηση για το
Πρωτοβάθμιο Επίπεδο
Κατανόηση
ανάγνωσης για το Δημοτικό Επίπεδο
Coopersmith
Self-Esteem Inventory for School Children
Όλες αυτές οι
δοκιμές είχαν προηγουμένως αποδειχθεί
αξιόπιστες και έγκυρες σε αυτό το
περιβάλλον.
Αποτελέσματα
Ίσα
αποτελέσματα επιτεύχθηκαν, χρησιμοποιώντας
τις κατάλληλες στατιστικές μεθόδους,
στις προ-δοκιμαστικές αξιολογήσεις
μεταξύ των τριών ομάδων. Στην αξιολόγηση
μετά τη δοκιμή, επιτεύχθηκαν ίσα
αποτελέσματα σε τρεις από τις τέσσερις
μεταβλητές που εξετάστηκαν. η εξαίρεση
ήταν η Απογραφή Αυτοεκτίμησης και μόνο
στο υποδείγμα των ανδρών, όπου επαληθεύτηκε
η ευνοϊκή επιρροή του σκακιού, καθώς η
πειραματική ομάδα ξεπέρασε σημαντικά
την ομάδα ελέγχου (p = 0,011, μέγεθος επίδρασης
0,84, μεγάλο) και την ενεργή ομάδα ελέγχου
(ρ = 0,050, μέγεθος επίδρασης 0,74,
μέσο).
Πιστεύουμε ότι αυτό το
εύρημα βοηθά να εξηγηθεί εν μέρει η
αντιληπτή υπεροχή των ανδρών έναντι
των γυναικών στην εξάσκηση και τη
μαεστρία στο σκάκι, μια υπεροχή που
προκαλεί έκπληξη, καθώς περιλαμβάνει
καθαρά ψυχολογικές δεξιότητες στις
οποίες δεν θα έπρεπε να υπάρχει τέτοια
ανισορροπία δεξιοτήτων. Όπως είναι
γνωστό, στους αγώνες σκακιού υπάρχει
συνήθως μια γυναικεία ομάδα και μια
άλλη ανδρική ή ανοιχτή ομάδα (μπορεί να
περιλαμβάνει γυναίκες που συμφωνούν
να συναγωνιστούν άνδρες). Φυσικά, υπάρχουν
συγκεκριμένες εξαιρέσεις, αλλά αυτό
που αναφέρθηκε ισχύει σε όλες τις χώρες.
Στην τελευταία λίστα βαθμολογιών της
FIDE (Ιανουάριος 2023), δεν υπάρχει ούτε μία
γυναίκα ανάμεσα στους 100 καλύτερους
παίκτες στον κόσμο.
Διάφορες
υποθέσεις έχουν διατυπωθεί για να
εξηγήσουν αυτό το φαινόμενο, το οποίο
παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για τη
διαφορική ψυχολογία, δεδομένων των
διαφορών στην επιθετικότητα, την
πρωτοβουλία, τις χωρικές και χρονικές
δεξιότητες, την αριθμητική ικανότητα,
την επιμονή, τη συναισθηματικότητα και
την υπομονή που υπάρχουν. Είναι ενδιαφέρον
να καταλάβουμε εάν αυτές οι διαφορές
έχουν να κάνουν περισσότερο με τη
γενετική ή με το περιβάλλον. Μέχρι τώρα,
δεν έχει επιτευχθεί συναίνεση σε αυτό
το ερώτημα, αλλά φαίνεται ξεκάθαρο ότι
το σκάκι προσελκύει περισσότερους
άντρες και αισθάνονται πιο άνετα μέσα
στο περιβάλλον του παιχνιδιού. Εάν
συμβαίνει αυτό, θα μπορούσε να υποτεθεί
ότι η αυτοεκτίμηση, ως ρυθμιστική
μεταβλητή, μπορεί να είναι ένα πρόσθετο
στοιχείο μέσα στον αστερισμό των
παραγόντων που, ενισχύοντας το αίσθημα
του επιτεύγματος, της ικανότητας και
της αναγνώρισης, συμβάλλει στην αντρική
κυριαρχία — Δηλαδή, οι άνδρες δίνουν
μεγαλύτερη σημασία στο σκάκι, είναι πιο
περήφανοι για τα καλά τους αποτελέσματα
και νιώθουν περισσότερα κίνητρα να
συνεχίσουν να βελτιώνονται (Maass, D'Ettole &
Cadinu, 2008). Θα αφεθεί για μελλοντικές
έρευνες για την ενίσχυση, την τεκμηρίωση
ή την απόρριψη αυτής της εικασίας.
Επιστρέφοντας
στους αρχικούς στόχους της μελέτης, δεν
ήταν δυνατό να επαληθευτεί η ευνοϊκή
επιρροή του σκακιού στις μεταβλητές
της πνευματικής ικανότητας, της
αριθμητικής κατανόησης ή της κατανόησης
ανάγνωσης. Πιστεύουμε ότι υπάρχουν
τουλάχιστον τρεις παράγοντες που θα
μπορούσαν να επηρεάσουν τα αποτελέσματα:
(1) η ευαισθησία των ψυχολογικών οργάνων
που χρησιμοποιήθηκαν, τα οποία λόγω των
δικών τους χαρακτηριστικών και μεθόδου
εφαρμογής, ίσως δεν ήταν τα καταλληλότερα
για τον εντοπισμό θετικών αλλαγών. (2) ο
περιορισμός στον αριθμό των συνεδριών
εξάσκησης σκακιού (είκοσι) και στον
χρόνο που διατέθηκε για τη μελέτη (πέντε
μήνες), ο οποίος μόλις πληρούσε τα
κατώτατα όρια που συνιστώνται από
προηγούμενη έρευνα — δεδομένου ότι
είναι δύσκολο σε μελέτες αυτού του
είδους να είναι σε θέση να υπολογίζει
στις βέλτιστες συνθήκες που είναι
επιθυμητές για ένα πρόγραμμα τουλάχιστον
μεσαίου βεληνεκούς· και (3), η παρουσία
διαφορετικών δασκάλων υπεύθυνων για
τις τέσσερις τάξεις που αποτελούσαν το
δείγμα, καθώς η διαφορική παρέμβασή
τους σε μαθήματα που σχετίζονται με τα
μαθηματικά και την ανάγνωση θα μπορούσε
κάλλιστα να επηρεάσει τις μεταβλητές
που μελετήθηκαν, αποτελώντας έναν
δύσκολο παράγοντα αξιολόγησης και
ελέγχου. Σε αυτό το τελευταίο σημείο,
ίσως ο μόνος τρόπος για να ξεπεραστεί
αυτός ο δυνητικός περιορισμός θα ήταν
να έχουμε ένα πολύ μεγαλύτερο δείγμα,
από διάφορες δημοτικές τάξεις και από
διαφορετικά σχολεία, το οποίο, λόγω του
εύρους του, επιτρέπει την αποδυνάμωση
της επιρροής των προσωπικών χαρακτηριστικών
των δασκάλων. Υπεύθυνος.
Συμπέρασμα
και συστάσεις
Ενθαρρύνεται
η διεξαγωγή πρόσθετων πειραματικών
μελετών που εφαρμόζουν αξιολογήσεις
εισόδου και εξόδου στο σχεδιασμό τους,
και ότι συνεχίζουν αδιάκοπα για
τουλάχιστον 8 μήνες και συμπληρώνουν
συνολικά 25 έως 30 προπονήσεις, περίπου
90 λεπτά η καθεμία. Ομοίως, και παράλληλα
με τις έρευνες με μεγάλα δείγματα, θα
μπορούσαν να αναπτυχθούν πιο εις βάθος
μελέτες με μικρά αλλά επιλεγμένα δείγματα
— για παράδειγμα σκακιστών διαφορετικών
κατηγοριών (αρχάριοι, ερασιτέχνες και
μάστερ) — και χρησιμοποιώντας ατομικά
ψυχολογικά τεστ μεγαλύτερης ευαισθησίας
και ιδιαιτερότητας, που διερευνούν
περιοχές και ψυχολογικές διεργασίες
με πιο βαθύ τρόπο: για παράδειγμα, με
συγκριτικές αναλύσεις εργασιακής και
μακροπρόθεσμης μνήμης, οπτική και
χωρικής φαντασίας, εικονιστικούς
υπολογισμούς, επιλεκτική και σφαιρική
προσοχή, αφηρημένο συλλογισμό,
ιδιοσυγκρασία και κοινωνική ζωή . Ή
επικεντρωθείτε σε άλλες εκτελεστικές
λειτουργίες: προγραμματισμός, αυτορύθμιση,
νοητική ευελιξία, αναστολή και διαχείριση
χρόνου.
Τέλος, πιστεύουμε ότι η
διερεύνηση της επιρροής της σκακιστικής
πρακτικής στις ψυχολογικές και γνωστικές
μεταβλητές απέχει ακόμη πολύ από το να
καταλήξει. Οι υποθέσεις για θετική
επίδραση δεν έχουν πάντα επαληθευτεί
σε αυστηρές μελέτες με στιβαρούς και
απαιτητικούς σχεδιασμούς, αλλά υπάρχουν
πολλά υποσχόμενα σημάδια με τη μορφή
ευνοϊκών αποτελεσμάτων που δικαιολογούν
περαιτέρω διερεύνηση. Το σκάκι εξακολουθεί
να είναι ένα πιθανό εργαλείο που — με
χαμηλό κόστος και διασκεδαστικό
περιβάλλον — μπορεί να αποφέρει στους
ασκούμενους του, ιδιαίτερα στα παιδιά
και τους νέους.
Μεταφρασμένο από την chessbase.com